تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 اکتبر 2024 - 14:46
کد خبر : 7106

راه‌ های جذب مشتری برای کسب‌وکارها

راه‌ های جذب مشتری برای کسب‌وکارها

هرچند که متخصصان زیادی باور دارند که نگهداری مشتریان فعلی بسیار با ارزش‌تر و کم‌هزینه‌تر از جذب مشتری جدید است ولی همچنان جذب مشتری در لیست مهم‌ترین اقدامات هر کسب‌وکار قرار دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که فرآیندهای بازاریابی و فروش را مستقل از هم در نظیر بگیریم و

هرچند که متخصصان زیادی باور دارند که نگهداری مشتریان فعلی بسیار با ارزش‌تر و کم‌هزینه‌تر از جذب مشتری جدید است ولی همچنان جذب مشتری در لیست مهم‌ترین اقدامات هر کسب‌وکار قرار دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که فرآیندهای بازاریابی و فروش را مستقل از هم در نظیر بگیریم و همواره سعی کنیم تک تک فعالیت‌هایی که در هر فرآیند در حال انجام است را بهینه کنیم تا نتایج بهتری برایمان به همراه داشته باشد. استفاده از رسانه‌های اجتماعی، ثبت لوکیشن در نقشه‌های آنلاین و امتیاز به کاربران از جمله بهترین راه‌حل‌ها است که در ادامه هر یک از این راهکارها را شرح خواهیم داد.

راه‌های موثر جذب مشتری

راه‌های موثر جذب مشتری برای کسب‌وکارهای مختلف، تفاوت دارد. همچنین راه‌های آنلاین و آفلاین برای جذب مشتری وجود دارد که باید تمامی گزینه‌های پبش رو بررسی شوند تا بهترین و مناسب‌ترینشان را انتخاب نماییم. در ادامه به معرفی برخی از روش‌های آنلاین و آفلاین جذب مشتری خواهیم پرداخت:

ثبت اطلاعات کسب و کار در نقشه‌های آنلاین

ثبت اطلاعات کسب‌وکار در نقشه‌های آنلاین یکی از ارزان‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای جذب مشتری جدید می‌باشد. چرا که وقتی اطلاعات کسب‌وکار شما در نقشه‌ای مانند گوگل مپ ثبت باشد، هنگامی که شخصی در نزدیکی کسب‌وکار شما به دنبال کسب‌وکاری مشابه شما می‌گردد، گوگل، کسب‌وکار شما را در نتایج جستجو به وی نمایش خواهد داد و چه چیزی از این جذاب‌تر که با ثبت مکان در گوگل مپ  در معرض دید مشتری بالقوه‌ای قرار بگیرید که تقریباً آماده خرید محصول یا خدمات شما است.

 

راه‌ های جذب مشتری برای کسب‌وکارها

دریافت اطلاعات افراد علاقه‌مند

برای دریافت اطلاعات افرادی که به محصولات یا خدمات شما علاقه دارند، راه‌های آفلاین و آنلاین بسیاری وجود دارد که چند مورد را با هم مرور خواهیم کرد:

  • دریافت شماره تماس: چه افرادی که حضوری به محل کسب‌وکار  شما مراجعه می‌کنند یا افرادی که به وب‌سایت شما سر می‌زنند، می‌توانند یک روزی مشتری شما باشند به شرطی که همدیگر را فراموش نکنید. برای این منظور کافیست که سیستمی برای تشویق افراد طراحی بکنید تا شماره تماسشان را به شما بدهند. برای مثال تمام افرادی که به محل کسب‌وکارتان مراجعه می‌کنند ولی خرید انجام نمی‌دهند را می‌توانید با پیشنهاد ارسال کاتالوگ اجناس، لیست قیمت‌ها یا یک فایل آموزشی تشویق نمایید تا اطلاعات تماسشان را به شما بدهند. از این به بعد کار بسیار راحت‌تر خواهد بود و شما با ارسال محتوای تخصصی و با کیفیت به مرور زمان خود را به عنوان یک متخصص در حوزه کاری خود به آن اشخاص معرفی خواهید کرد و اگر روزی آن‌ها قصد خرید خدمات یا کالایی را داشته باشند که در حوزه کاری شماست، قطعاً شما به عنوان اولین گزینه در یادشان خواهید بود. همچنین با داشتن اطلاعات تماس مشتریان، می‌توانید در مناسبت‌های خاص و زمان کمپین‌های تخفیف به آن‌ها اطلاع رسانی کنید.
  • دریافت ایمیل افراد علاقه‌مند: تمامی مواردی که در گزینه قبلی مطرح شد در رابطه با ایمیل هم صدق می‌کند با این تفاوت که معمولاً دریافت ایمیل در زمانی که افراد به وبسایت شما مراجعه می‌کنند، راحت‌تر می‌باشد.

ارائه امتیاز به خرید اولی‌ها

از جمله تکنیک‌های جذب مشتری جدید برای کسب‌وکارها این است که شرایط یا امتیازات خاص و قابل توجهی برای خرید اولی‌ها در نظر بگیرند. این امتیازات باید به‌گونه‌ای باشد که فرد را ترغیب کند برای استفاده از آن از شما خرید نماید. البته توجه داشته باشید که خرید اول تازه آغاز مسیر است و اگر کیفیت و مسیر جذابی را برای مشتریان خود طراحی نکنید ممکن است دیگر آن‌ها را نبینید.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی محتوا

در شرایطی که تقریباً غالب افراد جامعه، دائماً به اینترنت دسترسی دارند، تمرکز بر روی رسانه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی محتوا یکی از گزینه‌های مهم پیش روی کسب و کارها می‌باشد. البته باید دقت داشت که الزاماً شبکه‌های اجتماعی برای همه کسب و کارها به یک میزان موثر نیست و در برخی موارد حضور در یک شبکه اجتماعی برای برندی که کاملاً شناخته شده است از فروش محصولات فراتر رفته و تمرکز بر روی برند کارفرمایی خواهد بود.

به هر روی وقتی صحبت از تغییرات بسیار زیاد در حوزه کسب‌وکار می‌شود یکی از دلایلش این است که برخلاف گذشته که کسب‌وکارها خودشان رسانه‌ای برای منتشر کردن محتوایشان نداشتند و مجبور بودند رسانه‌های دیگر مانند تلویزیون، رادیو و بیلبورد را برای انتقال پیامشان اجاره کنند، امروز، هر کسب‌وکاری می‌تواند برای خودش رسانه‌های مختلفی را ایجاد نماید.

وقتی صحبت از داشتن رسانه می‌شود، اهمیت شبکه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی محتوا کاملاً آشکار می‌شود. داشتن رسانه چیز کوچک یا بی اهمیتی نیست و همین رسانه‌ها می‌توانند تبدیل به ارزشمندترین دارایی‌های یک کسب‌وکار شوند.

همانطور که اگر یک شبکه تلویزیونی، فیلم یا سریالی پخش کند که برایتان جذاب نیست، سریعاً کانال را عوض می‌کنید، در مورد رسانه‌های خودتان هم این‌گونه است. در واقع باید همچون یک مدیر شبکه، به علایق مخاطبانتان و دغدغه‌هایشان و ساعاتی که بیش‌تر به رسانه شما اختصاص می‌دهند آگاه باشید تا بتوانید محتوایی بهینه برایشان آماده کنید و آن‌ها را به خودتان نزدیک‌تر کنید.

 

راه‌ های جذب مشتری برای کسب‌وکارها

راهنمای انتخاب بهترین روش‌های جذب مشتری برای کسب‌وکار شما

به طور کلی برای انتخاب بهترین روش‌های جذب مشتری برای کسب‌وکارتان باید به موارد زیادی توجه داشته باشید و یک فرمول ثابت برای همه کسب‌وکارها وجود ندارد. در قدم اول حتماً به مدل کسب‌وکارتان و استراتژی‌هایی که تعیین کرده‌اید توجه داشته باشید و اگر تا الان به این موارد نپرداخته‌اید، پیشنهاد می‌شود که زمان و دقت کافی را برایشان در نظر بگیرید.

در قدم دوم در نظر داشته باشید که در فرآیند مارکتینگ (بازاریابی)  و فروش و CRM همواره وظیفه دارید به چهار فعالیت زیر توجه داشته باشید و همواره آن‌ها را بهینه کنید:

  • Lead generation  یا تولید سرنخ
  • Lead nurturing یا مراقبت از سرنخ‌ها
  • Deal closing یا بستن معامله
  • Customer retention یا نگهداری از مشتریان

در این مطلب ما تلاش کردیم تا برخی از راه‌هایی که در مورد تولید سرنخ کاربردی‌تر بودند، توضیح دهیم برای مثال دریافت اطلاعات تماس و ایمیل علاقه‌مندان.

جمع‌بندی

در هر کسب‌وکار و هر صنعت، متغیرهای مختلفی وجود دارد و همین متغیرها در انتخاب روش‌های جذب مشتری تاثیرگذار خواهند بود. برای مثال کسب‌وکاری که شرایط پرداخت اقساط دارد و کسب‌وکاری که فقط شرایط پرداخت نقدی دارد، نمی‌توانند کورکورانه از هم تقلید کنند و حتماً باید با بررسی و تحلیل اعداد به دست آمده از کسب‌وکارشان، راه‌های جذب مشتری مورد نظر خود را انتخاب یا طراحی کنند. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و همراه بازارتان پر رونق باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.