اشتباهی که تقریبا همه برندها در تبلیغات چاپی انجام میدهند
بعضی از اشتباهها در تبلیغات چاپی یک کمپین تبلیغاتی را کامل به سمت شکست میبرد و تمام هزینههایی که برای آن صرف شده است را بر باد میدهد! این اشتباهات در چاپهای فوری بیشتر دیده میشوند؛ زیرا مدیرهای برندها بهجای اینکه روی کیفیت تبلیغاتشان کار کنند، بیشتر به تاریخ تحویل اهمیت میدهند. در نتیجه ممکن است نتیجه نهایی توجه مشتریان را جلب نکند. اگر قصد چاپ فوری دارید، باید حتما با طراحها و چاپخانههایی کار کنید که تجربه و امکانات کافی دارند و سرعت بالای کار آنها رو کیفیتشان تأثیر نمیگذارد. بهعنوان مثال چاپخانه فرتاک که بهعنوان یکی از بهترین چاپخانههای تهران شناخته میشود، برای چاپ کاتالوگ ، ابتدا دادههای مورد نیاز را از مشتریان میگیرد. سپس طرح کاتالوگ را با توجه به برند و خواسته مشتری طراحی میکند و بعد از طراحی نهایی، کاتالوگ را به بخش چاپ میفرستد.
در این گزارش لیستی از اشتباهاتی را آوردهایم که با پیشگیری از آنها، تبلیغاتی حرفهای و موثر خواهید داشت و میتوانید به بهترین نتیجه برسید.
اشتباهات برندها در تبلیغات چاپی
اشتباهاتی که در ادامه توضیح میدهیم، حتی در تبلیغات بزرگترین برندها هم دیده میشوند. علت این اشتباهات مسائلی مثل همکاری با افراد غیرحرفهای، عدم درک نیاز مخاطب یا عجله در طراحی و چاپ تبلیغات است. ممکن است بعضی از اشتباههای چاپی کوچک برای یکبار دیده نشوند، اما تکرار آنها برای مخاطبان شما آزاردهنده خواهد بود و روی ذهنیت آنها راجع به برند شما تأثیر منفی میگذارد.
۱. استفاده از رنگهای نامناسب در تعداد زیاد
رنگهایی که در چاپ ابزارهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند باید دو ویژگی داشته باشند:
تعداد آنها محدود باشد
با هویت برند سازگار باشند
بهعنوان مثال استفاده از رنگهای گرمی مثل نارنجی یا صورتی برای برندهایی که هویت رسمی دارند و مخاطبان آنها از قشر سطح بالای جامعه هستند، مناسب نیست. رنگهای خنثی و رنگهای سرد حس رسمیت را بهتر از رنگهای گرم به مخاطبان شما انتقال میدهند. بهتر است رنگهایی که در تبلیغات استفاده میکند، همان رنگهای انتخابشده در هویت برند شما باشند. اگر هم هنوز رنگی برای برند خود انتخاب نکردهاید، با توجه به روانشناسی رنگها، دو یا سه رنگ مناسب را برای تبلیغات خود در نظر بگیرید.
بعضی از طراحها تصور میکنند هرچقدر تعداد رنگهای بیشتری در طرح بهکار ببرند، بیشتر میتوانند توجه مخاطب را جلب کنند؛ اما استفاده از رنگهای زیاد و شلوغی بیش از حد تأثیر معکوس روی ذهن مخاطب دارد و او را خسته میکند. استفاده از تعداد زیاد طرح و رنگ همچنین تمرکز مخاطب را از روی متن اصلی تبلیغ میدزدد و اجازه نمیدهد پیام تبلیغ را دریافت کند.
سومین اشتباهی که در انتخاب رنگ تبلیغات زیاد دیده میشود، عدم توجه به پروفایل رنگی است. اگر هنگام طراحی، پروفایل رنگی اشتباهی را انتخاب کرده باشید، ممکن است رنگهایی که در صفحه مانیتور میبینید، با رنگهایی که بعد از چاپ میبینید، تفاوت داشته باشد. این تفاوت رنگها گاهی تمام زیبایی ظاهری تبلیغات را از بین میبرد. این نکته ظریفی است که طراحها باید به آن توجه داشته باشند.
۲. اشتباهات نگارشی در متن یا استفاده از فونتهای نامناسب
متن تبلیغات ابزار اصلی برای انتقال پیام است. همین جمله اهمیت کپی رایتینگ حرفهای برای تبلیغات را مشخص میکند. آنچه در این نکته مد نظر ماست، ظاهر و گرافیک متنی است که در تبلیغات وجود دارد. انتخاب فونت نامناسب، سایز خیلی کوچک یا خیلی بزرگ برای فونت و اشتباهات تایپی مهمترین اشتباهاتی هستند که برندها در تبلیغات چاپی مرتکب میشوند.
برای نوشتن متن باید به ظرفیت تبلیغ مورد نظر خود توجه داشته باشید. بعضی از مدیرها میخواهند همخه اطلاعات درباره محصول یا خدمات مورد نظرشان را در یک صفحه مشتری انتقال دهند. به همین دلیل متنی طولانی مینویسند و از گرافیست میخواهند با کاهش سایز فونت، آن را در صفحه جای دهد. واقعیت این است که هیچکس متنهای طولانی با فونتهای خیلی کوچک را نمیخواند! متن تبلیغات چاپی باید مختصر و مفید باشد، رنگ متناسب با پسزمینه و خوانا داشته باشد و با سایز و فونت مناسب نوشته شود تا مخاطب برای مطالعه آن ترغیب شود.
۳. استفاده از تصاویر بیکیفیت و ژورنالی
اگر قصد دارید تبلیغات موفقی داشته باشید، برای انتخاب عکس تبلیغات چاپی هیچوقت به سراغ Google Image، Pinterest یا سایر سایتهای عکس نروید! عکسهایی که در تبلیغات قرار میگیرند، یکی از بهترین فرصتها برای جلب توجه و اعتماد مخاطبان هستند؛ این فرصت را با انتخاب عکسهای اینترنتی و ژورنالی هدر ندهید. با یکبار عکاسی صنعتی حرفهای از محصولات خود، برای مدتها میتوانید در تبلیغات مختلف از آنها استفاده کنید. وقتی مخاطبان عکسهای واقعی محصولات شما را در کاتالوگ میبینند، بیشتر با محصول آشنا میشوند، میتوانند بررسیهای اولیه را به کمک تصویر محصول انجام دهند و برای خرید تصمیم بگیرند.
۴. استفاده نادرست از فضای کاغذ
هر ابزار چاپی فضای مشخصی دارد که باید به شکلی بهینه از آن استفاده شود. منظور از استفاده بهینه این نیست که در تمام بخشهای کاغذ یک المان تصویری یا متنی قرار دهید، منظور این است که فضا را به صورت مینیمال و مفید مورد استفاده قرار دهید. این اشتباه در بعضی از ابزارهای چاپی بیشتر دیده میشود. بهعنوان مثال بسیاری از برندها در چاپ پاکت اختصاصی ، بخش زیادی از فضای پاکت را خالی میگذارند و محصولی شبیه به پاکت نامه چاپ میکنند. پاکت ابزاری نیست که بهصورت مستقیم برای انتقال پیام تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد، اما اگر حرفهای طراحی شود و شامل عناصر برند شما باشد، میتواند تأثیر بسزایی بر ثبت برند در ذهن مشتری بگذارد.
۵. انتخاب چاپخانه اشتباه
بعضی از برندها با حرفهایترین گرافیستها کار میکنند و حساسیت بالایی روی محتوای تبلیغات چاپی خود دارند، اما مرحله آخر را بیدقت پشتسر میگذارند و همین باعث میشود به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکنند. انتخاب چاپخانه بهصورت مستقیم روی کیفیت محصول نهایی شما تأثیر دارد. یک چاپخانه حرفهای ابتدا ایرادهای طرح را به شما اعلام میکند و نسخه اصلاح شده را چاپ میکند. همچنین از تجهیزات پیشرفته برای چاپ استفاده میکند که کمترین درصد خطا را دارند. وقتی تبلیغات با تجهیزات پیشرفته چاپ میشوند، نسخه چاپی آنها دقیقا مشابه چیزی است که در مانیتور دیده میشود.
چطور از این اشتباهات پیشگیری کنیم؟
در نگاه اول به نظر میرسد که پیشگیری از این اشتباهها ساده است، اما گاهی اوقات آنها آنقدر جزئی هستند که کسی به آن توجه نمیکند. بعضی از اشتباهات هم فقط توسط افراد متخصص تشخیص داده میشود. بهعنوان مثال یک گرافیست متخصص بهراحتی متوجه میشود که در یک کاتالوگ، طراحی مینیمال است یا فضای خالی بیش از اندازه وجود دارد، اما کارفرمایی که تخصصی در حوزه گرافیک ندارد، متوجه این اشکال نمیشود. نکته مهم این است که شاید مشتریها هم تفاوت بین این دو کاتالوگ را درک نکنند، اما روی ناخودآگاه آنها تأثیر میگذارد. احتمالا برای شما هم پیش آمده است که احساس کنید یک محصول حرفهایتر از محصول دیگر طراحی شده است، اما دلیلی برای این احساس نداشته باشید! زیرا ناخودآگاه شما متوجه تفاوت یک کار حرفهای و غیرحرفهای میشود.
برای پیشگیری از این اشتباهات فقط کافی است کار را به کاردان بسپارید تا هم خودتان آسوده شوید و با بخشهای مختلف طراحی و چاپ تبلیغات درگیر نشوید و هم نتیجه نهایی را با بالاترین کیفیت تحویل بگیرید. چاپخانه فرتاک سابقهای طولانی در زمینه چاپ ابزارهای تبلیغاتی دارد و همان کاردانی است که راجع به آن صحبت میکنیم. این مجموعه با گرافیستهای حرفهای همکاری میکند، تجهیزات پیشرفته و باکیفیتی برای چاپ دارد و میتواند سفارش مشتریان را حتی در تیراژ بالا در کوتاهترین زمان ممکن تحویل دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر، بررسی نمونه کارها و ثبت سفارش، وارد سایت چاپ فرتاک شوید.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید