در این چشم انداز متحول از ترجیحات خودرویی، برخی مدل ها به عنوان نمادی از رانندگی دنده ای مقرون به صرفه پابرجا مانده بودند. نیسان ورسا یکی از این خودرو ها بود، به خصوص در بازار آمریکای شمالی. ورسا یک خودروی اسپرت برای روز های هیجان انگیز در پیست مسابقه نبود، بلکه یک خودروی جمع و جور، صادق و بی ادعا به شمار می رفت که حمل و نقل قابل اعتمادی را فراهم می کرد و مهم تر از آن برای برخی، امکان انتخاب گیربکس دستی را با قیمتی ارائه می داد که مالکیت یک خودروی نو را برای طیف وسیع تری از مردم امکان پذیر می ساخت. برای بسیاری، نیسان ورسا دنده ای شاید اولین خودروی نوی آن ها، یا خودرویی بود که هنر جذاب تعویض دنده به صورت دستی را به آن ها آموخت. بنابراین، توقف تولید آن چیزی فراتر از یک به روز رسانی مدل ساده است؛ این اتفاق، نشان دهنده پایان یک دوران برای خودرو های دنده ای با قیمت واقعا پایین است.
تاثیر سیاست های تعرفه ای بر صنعت خودرو
تصمیم شرکت نیسان برای توقف تولید نسخه دنده ای ورسا برای بازار آمریکا، تنها بر اساس تغییر سلیقه مشتریان اتخاذ نشده است. فشار های اقتصادی خارجی، به ویژه سیاست های تجاری، نقش مهمی در این تصمیم ایفا کرده اند. متن اصلی اشاره می کند که تعرفه های وضع شده در دوران ریاست جمهوری ترامپ بر این تصمیم تاثیرگذار بوده است. خودروی ورسا در مکزیک تولید می شد، کشوری که توافقنامه تجارت آزاد با ایالات متحده داشت و این امر واردات مقرون به صرفه آن را امکان پذیر می کرد. با این حال، معرفی تعرفه های بالقوه جدید، مانند مالیات ۲۵ درصدی احتمالی برای خودرو های وارداتی از مکزیک، معادله مالی را برای خودروسازان به طور چشمگیری تغییر می دهد. چنین تعرفه هایی می توانند مدل هایی را که قبلا سودآور بوده اند، غیراقتصادی کنند و شرکت ها را مجبور به بازنگری در استراتژی های تولید و واردات خود نمایند که این امر اغلب منجر به کاهش گزینه های انتخابی برای مصرف کنندگان یا افزایش قیمت ها می شود. این فشار های تعرفه ای، در کنار سایر ملاحظات بازار، نیسان را به سمت این تصمیم سوق داده است.
منطق تجاری نیسان در توقف تولید ورسا دنده ای
از دیدگاه تجاری نیسان، این تصمیم بر پایه منطق اقتصادی استوار است. سخنگوی این شرکت عنوان کرده است که نیسان قصد دارد تمرکز خود را بر روی “محبوب ترین مدل های ورسا با قوی ترین عملکرد تجاری” معطوف سازد. طبق گزارش ها، نسخه دنده دستی پنج سرعته ورسا تنها حدود پنج درصد از کل فروش این مدل را به خود اختصاص می داده است. در صنعت خودروسازی که صرفه جویی های ناشی از مقیاس تولید از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، حفظ خطوط تولید، موجودی قطعات یدکی و بازاریابی برای نسخه ای با چنین آمار فروش پایینی می تواند به یک بار مالی تبدیل شود. منابع محدود هستند و خودروسازان اغلب ترجیح می دهند در ترکیب های پیشرانه و سطوح تجهیزاتی سرمایه گذاری کنند که بازدهی بالاتری داشته باشند و پاسخگوی بخش عمده تقاضای مشتریان باشند. ساده سازی سبد محصولات به آن ها اجازه می دهد تا تولید را بهینه کرده و بر بخش های سودآورتر بازار تمرکز کنند.
نکته جالب دیگری که به آن اشاره شده، این است که توقف تولید نسخه دنده دستی می تواند به کاهش مصرف سوخت کلی ناوگان محصولات نیسان نیز کمک کند. اگرچه گیربکس های دستی مدرن می توانند بسیار کارآمد باشند، گاهی اوقات گیربکس های اتوماتیک، به ویژه گیربکس های متغیر پیوسته (CVT) مانند نمونه به کار رفته در نسخه اتوماتیک ورسا، به گونه ای تنظیم می شوند که در چرخه های آزمون استاندارد، ارقام مصرف سوخت کمی بهتری را ارائه دهند. برای تولیدکنندگانی که با مقررات سختگیرانه تر انتشار گاز های گلخانه ای و بهره وری سوخت (مانند استاندارد های CAFE در ایالات متحده) روبرو هستند، هر بهبود کوچکی در میانگین مصرف سوخت محصولاتشان اهمیت دارد. با وجود حذف مدل دستی، نیسان ورسا (با گیربکس اتوماتیک) همچنان به عنوان یکی از اقتصادی ترین خودرو های موجود در بازار آمریکا شناخته می شود و این نشان می دهد که تمرکز بر بهره وری همچنان برای این مدل یک اولویت است.
ناپدید شدن گزینه های دنده دستی ارزان قیمت
حذف نیسان ورسا دنده ای، یک شکاف قابل توجه در بازار ایجاد می کند. این خودرو فقط یک خودروی دنده ای دیگر نبود؛ بلکه همانطور که اشاره شد، آخرین خودروی نوی موجود در ایالات متحده با گیربکس دستی بود که قیمتی کمتر از بیست هزار دلار داشت. در واقع، توقف تولید آن به این معناست که دیگر هیچ خودروی دنده ای جدیدی در این بازه قیمتی بسیار پایین وجود ندارد و این یک تغییر چشمگیر را نشان می دهد. برای خریداران جوان، دانشجویان، یا هر کسی که به دنبال مقرون به صرفه ترین خودروی نو با لذت رانندگی دنده ای بود، گزینه ها اکنون عملا ناپدید شده اند. رویای داشتن یک خودروی صفر کیلومتر ساده و دنده ای با بودجه محدود، روز به روز دست نیافتنی تر می شود. این وضعیت، علاقه مندان به رانندگی دنده ای را که قصد خرید خودروی نو دارند، به سمت بازار خودرو های دست دوم سوق می دهد یا آن ها را مجبور می کند در صورت خرید خودروی نو، به طور کلی از ایده گیربکس دستی صرف نظر کنند. این اتفاق به معنای محدود شدن انتخاب برای بخشی از خریداران است که ارزش زیادی برای کنترل بیشتر بر خودرو و همچنین هزینه اولیه پایین تر قائل بودند.
مزدا ام ایکس فایو: ارزان ترین خودروی دنده ای جدید با مشخصاتی متفاوت
با کنار رفتن ورسا دنده ای، عنوان “ارزان ترین” خودروی دنده ای نو در بازار آمریکا، طبق گزارش ها، به مزدا ام ایکس فایو میاتا مدل ۲۰۲۵ می رسد. این موضوع به خودی خود گویای تغییرات گسترده در چشم انداز بازار است. مزدا ام ایکس فایو یک خودروی اسپرت دو نفره نمادین است که به دلیل هندلینگ دقیق و تجربه رانندگی خالص، محبوبیت زیادی در میان علاقه مندان دارد. اگرچه ام ایکس فایو یک خودروی فوق العاده و قهرمان تعامل دستی با خودرو است، اما هدف و مشتریان بسیار متفاوتی نسبت به نیسان ورسا دارد. ام ایکس فایو یک خرید تفریحی و اختیاری است، خودرویی که برای لذت و هیجان رانندگی خریداری می شود، در حالی که ورسا اغلب یک ضرورت، یک وسیله حمل و نقل کاربردی و اقتصادی بود. تغییر نقطه ورود به دنیای خودرو های دنده ای نو، از یک سدان اقتصادی به یک خودروی اسپرت، نشان می دهد که چگونه گیربکس های دستی به طور فزاینده ای به یک ویژگی برای علاقه مندان خاص تبدیل می شوند تا یک گزینه استاندارد و صرفه جویانه در هزینه. قیمت پایه مزدا ام ایکس فایو به مراتب بالاتر از نیسان ورسا است و این شکاف قیمتی، دسترسی به خودروی دنده ای نو را برای بسیاری دشوارتر می کند.
روند های کلی بازار خودرو و آینده گیربکس دستی
این رویداد با چندین روند فراگیر در دنیای خودرو سازگار است. بازار همچنان به سمت خودرو های شاسی بلند (اس یو وی) و کراس اوور ها در حال حرکت است، وسایل نقلیه ای که در آن ها گیربکس های اتوماتیک به طور گسترده ای ترجیح داده می شوند. علاوه بر این، حرکت به سمت برقی سازی به این معناست که خودرو های بیشتری دارای گیربکس های تک سرعته یا اتوماتیک خواهند بود، زیرا گیربکس های دستی معمولا با طراحی های اصلی پیشرانه خودرو های الکتریکی سازگار نیستند. رواج روزافزون سیستم های کمک راننده پیشرفته (ADAS) نیز به نفع گیربکس های اتوماتیک است، زیرا ویژگی هایی مانند کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری اغلب راحت تر با آن ها یکپارچه می شوند.






ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0